Friday, August 26

3 Cara Mudah Belajar Al Quran

Ada ke cara mudah belajar Al Quran? Ianya bergantung kepada keadaan. Apapun, untuk belajar Al Quran memang memerlukan masa lagilah kalau memang tidak mengenal huruf, memang kena belajar basic buku Iqra daripada awal sampai akhir. Tetapi, kalau dah kenal huruf, tetapi hanya sekadar memperbaiki bacaan sahaja, itu tiada masalah dan insyaAllah itu lebih mudah dan tidak memerlukan masa yang banyak untuk belajar.

recite quran

Belum kenal huruf, jom belajar dari awal sampai akhir

Kalau belum kenal huruf, memang saya sarankan untuk belajar kenal huruf dulu. Dariapda huruf alif sampai Ya. Biasanya, masa saya kecik-kecik dulu, memang akan guna buku iqra sebagai asas untuk belajar Al Quran. Untuk memudahkan anda, boleh dapatkan buku Iqra itu di SINI.

Kalau dah kenal huruf, tetapi nak memperbaiki bacaan akibat bacaan tidak lancar dan lain-lain. Ini lebih mudah. Biasanya kalau dengan cara ini, memang mahu atau tidak kena biasakan dengan bacaan al quran. Cara paling mudah adalah mimik atau mengikut bacaan mereka yang pakar, bila dah biasa nanti lebih mudah untuk belajar.

Untuk itu, saya cadangkan untuk anda dapatkan Pen My Qalam yang memang membantu untuk memperbaiki bacaan Al Quran anda. Sekaligus memperbetulkan sebutan huruf ataupun tajwid anda. Cara dan penggunaan My Qalam ini pula tidaklah susah, tak percaya? Boleh tengok video di bawah untuk cara dan penggunaan yang berkesan.

Menarik bukan, kalau nak dapatkan My Qalam boleh pergi ke LINK INI

Sebenarnya ada banyak lagi versi pen ataupun al quran digital yang ada di pasaran ini. Anda boleh ke laman Lazada untuk cari dan pilih sendiri berdasarkan kepada kesesuaian anda. Nasihat saya, sebelum beli tu, tengok dulu testimoni pembeli yang dah beli, lakukan pilihan yang bijak sebelum membeli. My Qalam yang saya rekemen itu adalah antara yang terbaik dan mempunyai banyak testimoni yang bagus dan yang paling penting sekali adalah, harganya yang berpatutan.

Kekangan Masa – Kerjaya yang terlalu sibuk

Saya tahu, ramai yang ada kekangan masa untuk belajar atau menghadiri kelas tajwid. Oleh yang demikian, memang My Qalam pen ini adalah alternatif yang terbaik untuk memperbaiki bacaan Al Quran anda. Selain daripada itu juga, My Qalam ini juga dilengkapi dengan beberapa alatan yang baik seperti;

• Pen Reader.
• Al-Quran reading system PerKata / Jewish / PerSurah.
• Book Iqra ‘1-6.
• Handbook of Prayers.
• Book prayers Options & Manzil.
• Dictionary Malay-Arab.
• Card Guide Hajj & Umrah.
• Card Surah.
• One Year Warranty Card.
• Charger.
• USB Cable.
• Earphones.

Semua all ini one dan memang patut ramai yang membeli dan saya boleh kata yang My Qalam adalah yang paling laris dan ramai yang beli dalam kategori Al Quran digital ini.

Istimaqah untuk memperbaiki bacaan anda

Yang paling penting sekali adalah istiqamah dan konsisten untuk memperbaiki bacaan Al Quran anda. Itulah yang paling penting. Apapun inilah antara serba sedikit cara mudah belajar Al Qurah, harap ianya sedikit sebanyak membantu anda untuk belajar Al Quran dengan lebih efektif dan berkesan.

The post 3 Cara Mudah Belajar Al Quran appeared first on Myportal21.


via 3 Cara Mudah Belajar Al Quran

Share This!


No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates