Friday, June 27

Tips Persediaan Menyambut Ramadhan


Bulan Ramadhan adalah bulan mulia, kedatangannya ditunggu-tunggu kerana keberkatan yang datang padanya dan pemergiannya ditangisi kerana mungkin tidak akan berjumpa lagi pada Ramadhan akan datang

Penuhi masa untuk melakukan ibadat di bulan Ramadhan, jika sibuk membuat kuih atau berniaga, nanti tidak sempat pula untuk melakukan amal ibadat di bulan Ramadhan.

Di sini ada beberapa tips sempena dengan Bulan Ramahdan yang mulia ini.

Tips pertama, jika ingin membeli belah, lakukan pada awal bulan ramadhan dan tidak perlu untuk menunggu sehingga hari perayaan hampir tiba. Bila perayaan hampir tiba, pasar dan bazar akan bertambah sesak kerana persediaan terakhir sebelum masuk ramadhan.

Berbelanja mengikut keperluan, makanan, pakaian, alatan elektrik dan lain-lain lagi. Jika tidak terlalu urgent, berbelanja secara online lebih mudah kerana tidak perlu berasak-asak dengan orang ramai. Sebagai Contoh, barangan elektrik boleh di beli di Lazada, atau baju boleh dibeli secara online.


Lazada Malaysia

Tidur awal dan bangun lebih awal untuk bersahur, seterusnya buat solat sunat dan lain-lain untuk ramadhan. Solat yang khusyu menambah keasyikan kita untuk beribadah.

Perbanyakkan bersedekah kepada yang lebih memerlukan. Kerana banyak bersedekah itu, Allah akan melapangkan rezeki kita di bulan ramadhan ini.

Cuba lakukan amalan sunat lain seperti Aqiqah (jika masih belum laksana lagi) pada bulan Ramadhan ini. Boleh juga lakukan untuk anak jika anak masih belum laksana Aqiqah lagi. Pakej Aqiqah boleh dapat di SINI



Hias rumah dengan seadanya dengan tujuan dan niat untuk menjemput tetamu datang dan tetamu selesa dengan rumah yang didiami.

Kalau ada kurma lebih-lebih tu, bolehlah berikan kepada jiran-jiran, kepada yang bukan muslim pun tak ada masalah.

Share This!


No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates