Sunday, March 30

Tips & Contoh Soalan Peperiksaan Pegawai Arkib S41

Pertama sekali tahniah kerana anda terpilih untuk menjadi calon Peperiksaan Pegawai Arkib S41. Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) mengeluarkan kenyataan mereka, sehingga 15000 pemohon untuk sesuatu jawatan di SPA tetapi hanya sebahagian kecil sahaja yang layak untuk mengikuti peperiksaan anjuran mereka. Saya yakin, tentu sekali anda ingin melangkah ke level seterusnya iaitu untuk terpilih mengikuti temuduga dan seterusnya berjaya menjadi Pegawai Arkib S41 ini.



Alang-alang menjawab soalan, biar sampai dapat jawatan

Menurut TIM INFOKERJAYA, daripada anggaran 5000 calon yang mengikuti peperiksaan SPA ini, hanya 2% sahaja yang berjaya untuk proses Temuduga. Cuma 2 % Sahaja!. Ya, saingan sangat sengit. Kenapa 98% gagal dalam menjawab peperiksaan ini? Mungkin perkara ini bermain di fikiran anda.


98% CALON TIDAK BERSEDIA!

Calon tidak bersedia dari segi mental dan fizikal. Teringat saya sewaktu zaman SPM dahulu, cikgu di sekolah menengah sudah membiasakan kami menjawab soalan sejak dari tingkatan 4 lagi. Selama 2 tahun pelajar dibiasakan dengan format SPM, tips menjawab SPM, skema pemarkahan SPM, dan alatan berkaitan iaitu pensil, kalkulator dan lain-lain. 2 tahun itu satu proses yang lama berbanding Peperiksaan Pegawai Arkib S41 ini. Pada Peperiksaan Pegawai Arkib S41 ini, adakah anda mahir dengan format? Mahir dengan Tips menjawab, juga alatan yang perlu dan tidak perlu semasa menjawab soalan?

Untuk Peperiksaan Pegawai Arkib S41 ini, TIM INFOKERJAYA berbesar hati untuk membantu calon Peperiksaan Pegawai Arkib S41 dengan memberikan contoh format soalan dan tips menjawab soalan Peperiksaan Pegawai Arkib S41 ini. Ianya bertujuan agak calon dapat membiasakan diri dengan format soalan dan contoh soalan berkaitan untuk memudahkan calon lulus dan berjaya ke langkah seterusnya.

Format Peperiksaan Pegawai Arkib S41 Terbahagi kepada 4 bahagian

1. Bahagian A : Pengetahuan AM
2. Bahagian B : Daya Menyelesaikan Masalah
3. Bahagian C : Esei Bahasa Melayu
4. Bahagian D : Esei Bahasa Inggeris

Contoh Soalan Peperiksaan Pegawai Arkib S41

Bahagian A
 
Soalan : 50
Markah : 30

Soalan lebih terarah kepada pengetahuan am berkenaan dengan perihal Malaysia, juga kadangkala diselitkan soalan pengetahuan am berkaitan dengan dunia secara am. Contoh soalan adalah seperti berikut:

Namakan Perdana Menteri Malaysia yang ke 4
A – Tunku Abdul Rahman
B – Tun Hussein Onn
C – Dr Mahathir Mohamad
D – Dato Seri Najib Razak

Bahagian B

Soalan : 40
Markah : 30


 Menguji calon untuk menjawab soalan yang lebih menguji minda kreativiti, logic, matematik dan lain-lain lagi. Persediaan yang rapi amat berguna untuk menjawab soalan pada bahagian ini. Contoh soalan adalah seperti ;


Kadangkala soalan juga berbentuk pengiraan mudah yang mengelirukan seperti di bawah bertujuan untuk menguji calon.


Bahagian C

Masa : 1 jam
Markah : 20

Soalan berbentuk penulisan dan pendapat calon berkenaan dengan isu yang ditimbulkan. Bertujuan untuk melihat tahap penguasaan Bahasa Melayu calon dan idea calon dalam mengupas sesuatu isu. Contoh soalan adalah seperti berikut:

1. Anda sebagai seorang Pegawai Pembangunan Masyarakat. Jelaskan peranan anda dalam membentuk kepimpinan kampung yang unggul.

Bahagian D

Masa 1 jam
Markah : 20

Soalan esei dalam bahasa Inggeris ini bertujuan untuk melihat penguasaan bahasa Inggeris calon dan idea calon dalam megupas apa yang diutarakan dalam sesuatu isu. Contoh soalan adalah seperti berikut;

1. What dangers are there for a society which depends on computer screens rather than face-to-face contact for its main means of communication?


AMARAN!! Ebook ini hanya membiasakan calon dengan format peperiksaan, ebook bukan soalan bocor 100%, jika ada yang sama ianya adalah bonus untuk calon.


Alang-alang menjawab soalan, biar sampai dapat jawatan

Apabila anda mahir dengan format soalan dan tips menjawab, tentunya ianya menjadi kelebihan untuk anda berbanding calon lain yang tidak bersedia.

Bagaimana untuk mendapatkan panduan peperiksaan Pegawai Arkib S41 ini?

Jika anda berminat, panduan hanya akan dibuka oleh pihak TIM INFOKERJAYA daripada 25 Mac sehingga 30 Mac. Sebagai salah seorang calon yang pernah mendapatkan panduan ini sebelum ini, sebagai tanggungjawab saya untuk mewar-warkan panduan ini kepada calon lain, dengan harapan dapat membantu calon lain mendapat jawatan dalam sektor kerajaan yang menjadi impian ramai.

Anda disarankan untuk menjadi yang terawal kerana terdapat kuota. Pihak TIM INFOKERJAYA ingin menjaga kualiti panduan ini dan atas sebab-sebab mereka yang lain.

Calon dinasihatkan menjadi waiting list dengar mendaftar Email dan menjadi orang pertama selepas jualan dibuka 25 Mac 2014.



Nak buat apa lepas dapat panduan ini?

1. Mahirkan dengan format soalan dan sepertimana SPM dahulu

2. Berdoa kepada tuhan (untuk semua agama), dan jangan lupa berdoa di tempat doa yang mustajab seperti di antara 2 khutbah jumaat, sebelum subuh, atau semasa awal hujan turun, juga sebelum berbuka puasa.

3. Minta restu ibu dan bapa dan mintak mereka mendoakan sekali yang terbaik.

Semoga berjaya kepada calon Peperiksaan Pegawai Arkib S41

Share This!


No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates