Monday, May 12

Technical Analisis vs Fundemantal Analisis dalam pelaburan saham

Jika anda ingin serious melabur dalam pelaburan saham, anda harus tahu dan kena tahu, sememangnya ada 2 mahzab besar dalam dunia pelaburan saham ini. Jika tidak tahu, berkemungkinan anda menjadi salah satu orang yang akan rugi di dalam pelaburan saham ini. Rugi wang anda, kerana anda bukan melabur, tapi anda berjudi!.

Anda nak pilih yang mana itu terpulang, tetapi apa itu fundemantal analisis, apa itu technikal analisis?


Fundemantal Analisis pelaburan saham

Saya Mulakan dengan Fundemantal analisis. Fundemantal Analisis adalah, palaburan saham berdasarkan kepada laporang kewangan syarikat. Laporan kewangan syarikat akan keluar setiap quarter, bermaksud 4 kali setahun. Juga boleh lihat prestasi syarikat pada akhir tahun. Penggemar teknik fundemantal analisis adalah Mr Warran Buffet, salah seorang paling kaya di dunia. Cara pelaburan beliau adalah "long term" melebihi 5 tahun. Satu tempoh yang lama, beliau telah membuktikan yang beliau boleh menjadi kaya dengan pelaburan saham.

Untuk Fundemantal Analisis, ana perlu mahir dengan istilah-istilah seperti NTA, DER, Asset, dan macam-macam lagi.




Cara kedua adalah melaui Technical Analisis. Ia sangat technical dan kadangkala sangat kompleks sehingga sukar untuk difahami. Selalunya, orang yang melabur menggunakan stail ini adalah pelabur saham secara "short term" dan "medium term". Sangat jarang pelabur jenis ini yang melabur secara long term. Graf turun naik sesebuah syarikat, indikator yang digunakan eg (parabolic, moving average, MACD, dan lain-lain) juga istilah seperti Support dan Resistance, chart pattern dan lain-lain lagi. Memang kompleks.




Justeru, saya tanya anda, anda nak yang mana satu, apakah stail pelaburan anda. Jika masih keliru cuba dapatkan panduan pelaburan saham ini dahulu. Ia lengkap dan sangat membantu. Satu lagi ianya dalam bahasa Melayu.



Jika saya, saya menggabungkan kedua-dua cara tersebut. Jika kedudukan kewangan syarikat stabil, kemudian saya akan melabur menggunakan kaedah technikal. Nak terang macam mana memang sukar di ruangan yang terhad ini, cubalah panduan pelaburan saham ini dahulu ye.

Anda juga boleh mendapatkan tips dan panduan pelaburan saham terus ke email anda. (Perlu pengesahan email)

E-mail address (Please dot not use Yahoo mail!)







Selamat melabur.

Share This!


No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates